چگونه با استرس بعد از امتحان کنار بیایم؟ (بخش اول)

چگونه با استرس بعد از امتحان کنار بیایم؟ (بخش اول)
آخرین بروز رسانی :
ناشر :
نویسنده :

همانگونه که همه می دانیم، امتحانات استرس زا می باشند . تمام دانش و مطالبی که در طول ترم یاد میگریم در ۳ساعت سرجلسه آزمون خلاصه می شود . هنگامی که آماده شدن برای امتحان و یا حتی سر جلسه آزمون سوالات زیادی ذهن دانش آموزان را درگیر میکند:

 

آیا نکات ومطالبی که در سر کلاس و در طول ترم یادداشت کرده ام کافی هستند؟

آِیا زمان کافی برای خواندن تمامی مطالب را دارم ؟

آیا زمان کافی دارم که به خوبی تمامی مطالب را خوانده و یاد بگیرم ؟

اینگونه سوالات و سوالات بسیار دیگر هستند که دانش آموز از خود می پرسد، ترس از عدم داشتن آمادگی لازم برای امتحان همچنین ترس از مواجه با سوالات ناشناخته ای که نصف بیشتر آزمون را به خود اختصاص دهند، مواردی است که دانش آموزان در دوران امتحانات با آنها رو به رو هستند. اما با این وجود گونه ای دیگر از استرس وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته ودر مورد آن بحث شده است وآن ترس بعد از دادن امتحان و نوشتن جواب ها می باشد که سراغ دانش آموز می آید، در این مقاله سعی شده است باید ها ونباید های لازم برای کاهش اینگونه استرس در دانش آموزان بیان شده است .

هیچگاه بعد ازامتحان در جزوات و یادداشت های خود دنبال جواب ها نگردید.

همه ی ما زمانی که دانش آموز بوده ایم این کار را کرده ایم، بعد از دادن یک امتحان سخت بلافاصله با خود فکر میکنید که احتمالا جواب سوال مثلا ۲ را اشتباه نوشتم با این طرز فکر سریعا سراغ جزوات و کتاب خود رفته ودنبال جواب درست می گردید، انجام این کار تقریبا همیشه منجر به ناراحتی شدید شما میشود. یا شما الف) کاملا سوال را اشتباه جواب داده اید و یا ب) تقریبا بیشتر سوال را درست پاسخ داده اید تنها چند قسمت را ننوشته اید که بخاطر آن ممکن است نمره ی شما کسر شود. در هر دو موقعیت تا زمانی که نمرات نهایی اعلام می شود شما در استرس و نگرانی به سر خواهید برد. بخاطر داشته باشید بعد از دادن امتحان دیگر زمان و اجازه عوض کردن پاسخ های تان را ندارید، بنابراین نگرانی در مورد نتیجه آن تنها باعث ایجاد استرس در شما می گردد، به قول معروف : هر چه بادا باد.

از تعطیلات بین دو ترم برای انجام تفریحاتی که از آن لذت می برید استفاده کنید.

شاید این نکته ای که بیان شده برای بسیاری مشخص باشد،اما باید اشاره کرد که این تعطیلات ،مخصوصا تعطیلات مابین دو ترم تحصیلی فقط باید در حد یک استراحت کوتاه باشد، چرا که برخلاف تصور بسیاری از دانش آموزان، شروع ترم جدید خیلی زود فرا میرسد و شما باید دوباره خود را برای کلاس درس آماده کنید، همچنین باید اشاره کرد که این گونه تعطیلات تنها در زمان دانش آموزی و دانش جویی وجود دارد و باید از آن لذت کافی را برد چرا که بقیه ی زندگی مملواز عوامل استرس زا مانند کار، خانواده، فرزندان و …. می باشد. برای بسیاری این تعطیلات چندان خوشایند نیست، اما پیشنهاد می کنیم تلاش کنید و بهترین استفاده و لذت را از این تعطیلات کوتاه ببرید،

هیچوقت به توانایی های خود شک نکنید.

نوشتن یک امتحان بد می تواند تجربه ای نا امید کننده باشد، به ویژه اگر احساس کنید که برای آن امتحان شما وقت و تلاش بسیاری را صرف کرده اید.به خاطر داشته باشید که عوامل بسیاری جدا از کتاب و جزوات مربوطه وجود دارند که میتوانند باعث شوند که شما امتحانتان را خوب ننویسید. شاید بر روی منبع اشتباهی تمرکز کرده اید، یا به آن صورت که فکر می کنید کارآ و اثربخش مطالعه نکرده اید ویا قبل از امتحان احساس مریضی کنید، اینها همه عواملی هستند که می توانند شرایط را برای کسب نتایج دلخواه تغییر دهند. سعی کنید از تجربیات بد آزمون ها یادگرفته و برای کسب نتیجه بهتردر امتحانات بعدی از آن تجربه ها استفاده کنید، هیچکس نمیتواند بگویید که یادگیری آسان است بلکه برعکس در مسیر آن موانع بسیار یوجود دارند که باید آنها را پشت سر گذاشت.

مترجم: فرامرز عباسی

Matteo (2012). “How to manage post-exam stress” [Online] blogs.studentlife.utoronto.ca.Availableathttpsblogs.studentlife.utoronto.ca/lifeatuoft/2012/12/12/how-to-manage-post-exam-stress/

نظر دهید!!!

*