چگونه خجالتی نباشیم؟

چگونه خجالتی نباشیم؟
آخرین بروز رسانی :
ناشر :
نویسنده :

كم‌رويي پديده‌اي پيچيده و مركب ذهني-رواني و رواني اجتماعي است كه به دلايل عديده در طول دوران رشد به تدريج پديدار مي‌شود. پس كم‌رويي با دارو درمان نمي‌شود. كم‌رويي در اساس رفتاري است اكتسابي و براي درمان و برطرف كردن آن بايد يادزدايي صورت گيرد و رفتار تازه و مطلوب اجتماعي جايگزين آن شود. مؤثرترين روش‌ها براي درمان كم‌رويي عبارت‌اند از:

 

۱ تقويت خودپنداري مثبت و خودباوري دوباره.

۲ خانواده و والدين در رفع كم‌رويي از فرزندان با استفاده از روش‌هاي مناسب رفتار برخورد نمايند.

۳ هنر درماني (مثل نمايش عروسكي، تئاتر و… كه كودك يا نوجوان كم‌رو نقش اصلي را عهده‌دار باشد.)

۴ فعاليت‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي گروهي (مانند كاردستي مشترك، تهيه روزنامه ديواري مشترك، قصه‌گويي، شركت در گروه سرود، ورزش‌ها و بازي چند نفره و…

درمان كم‌رويي

۵ با دقت نقاط ضعف و قوت خود را شناسايي كنيد.

۶ برنامه و تصميم‌هاي خود را بر اساس نقاط قوت خود شروع كنيد.

۷ با مرور بر زندگي گذشته خود، ذهن را از خاطرات ناخوشايند در روابط شخصي و ارتباطات اجتماعي پاك و تلاش كنيد تجارب موفق خود را در ارتباط با ديگران در كوچه و خيابان و محل كار به خاطر بسپاريد.

۸ احساسات آزاردهنده مانند خجالت و شرمندگي، عجز، حقارت، بي‌كفايتي، اجتماع گريزي، احساس تعارض و ستيز و خصومت و… آفات رشد مطلوب عاطفي هستند.

۹ بر سلامت كامل شخصيت خود اطمينان كنيد و بدانيد كه از نظر ذهني، اجتماعي، اقتصادي دچار نقيصه شخصي نيستيد.

۱۰ براي رفع يك مشكل يا حالت ناخوشايند راه‌هاي متعددي وجود دارد. هرگز در اين امر كه مي‌توانيد بر كم‌رويي خود غلبه كنيد، ترديدي نداشته باشيد.

۱۱ هرگز خود را مورد سرزنش و شماتت قرار ندهيد، چرا كه اين حالت مزاحم رفع اضطراب و تقويت اعتماد به نفس و غلبه بر حالت كم‌رويي خواهد بود.

۱۲ اجازه ندهيد ديگران از کم‌رويي شما سوءاستفاده کنند.

۱۳ بدانيد كه بعضي شكست‌ها خود بركت و موجب كسب تجربه هستند.

۱۴ سعي كنيد در برقراري ارتباط با ديگران ابتكار عمل را به دست بگيريد.(مثل هديه دادن، تعارف ميوه به ديگران و…)

۱۵ زياد در قيد تعارفات و تكلف نباشيد.

۱۶ بدانيد كه خداوند ارزش وجودي شما را با همه انسان‌ها برابر قرار داده، پس به خود آييد و بينديشيد و برخيزيد.

۱۷ ترس‌هاي خرافي و موهومي ‌را به كنار بگذاريد و بي‌درنگ به مطالعه و تحقيق درباب رويدادي كه ذهن و فكر شما را مشغول داشته، بپردازيد و راه حلي بيابيد.

۱۸ علل و انگيزه‌هاي هراس‌هاي خود را تجزيه و تحليل كنيد و در مقابل پيش‌داوري‌هاي جاهلانه و حرف مردم عقب‌نشيني نكنيد.

۱۹ در هر حال، تسلط بر خود را از دست ندهيد تا بتوانيد اعتماد به نفس خود را به دست آوريد.

۲۰ در تمام موارد از مطالعه و تحقيق، چه در زمينه شغلي و چه در زمينه زيستي و محيط زندگي غافل نمانيد، چرا كه با كسب معلومات بيشتر، قدرت رويارويي بهتري با مشكلات پيدا خواهد كرد.

۲۱ به اين نكته توجه كنيد كه هركس شخصيت خاص خويشتن را دارد كه در عين حال ابتدا خود براي آن احترام قايل شود تا ديگران نيز خود را مكلف به انجام اين وظيفه بدانند.

اگر اين نكات را به دقت مراعات كنيد، خواهيد توانست با بهره‌گيري از اعتماد به ذات خود جرات و شهامت زيادتري پيدا كرده و مشكلاتي را كه پيش از اين لاينحل مي‌دانستيد، كوچك خواهيد شمرد و با خونسردي كامل به مواجهه با آن خواهيد رفت.

منبع:کانون

نظر دهید!!!

*