خانه » پایه تحصیلی » مقطع ابتدایی » معنی درس اول معرفت آفریدگار / فارسی ششم ابتدایی
ششم ابتدایی فارسی ششم مقطع ابتدایی

معنی درس اول معرفت آفریدگار / فارسی ششم ابتدایی

معنی درس به درس فارسی ششم

در این قسمت ابتدا متن هر درس از کتاب فارسی ششم را می گذارم و بعد از متن معنی یا واژه های دشوار همان متن را می گذارم و بعد از آن قسمت یادآوری را که شامل دو قسمت الف و ب می باشد و در واقع همان نکته های درس می باشد را مشاهده می کنید .

 

متن کتاب : درس اول معرفت آفریدگار

( نویسنده ی این متن : ابوعلی بلعمی ـ از کتاب تاریخ بلعمی )

این همه خَلق را که شما بینید بدین چندین بسیاری،این همه را خالقی است

که آفریدگار ایشان است و نعمت بر ایشان از وی است،آفریدگار را بباید پرستیدن

و بر نعمت او سپاس داری باید کردن.

اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق،روشنایی افزاید اندر دل و غفلت از این

و نا اندیشیدن،تاریکی افزاید اندر دل،ونادانی،گمراهی است.

معنی درس اوّل : معرفت آفریدگار

این همه آفریده که می بینید که این قدر زیاد است،این همه را آفریننده ای آفرید

که خداوند گار است و نعمت های ما از ایشان است.آفریدگار را باید بپرستیم و

از نعمت او شکر گذاری و تشکر باید بکنیم.

فکر کردن درباره ی کار آفریننده و آفریده شده،روشنایی و نور یه دل ها می بخشد

و فکر نکردن و نادانی کردن تاریکی به دل ها می دهد و نتیجه نادانی گمراهی است.

در ادامه ی متن درس اول ۴ بیت از سعدی با موضوع معرفت خداوند آمده .

ابتدا ابیات را مشاهده می کنید و بعد از آن معنی ابیات به ترتیب آمده.

۱ ـ باد بهاری وزید از طرف مرغزار باز به گردون رسید،ناله ی هر مرغ زار

۲ ـ خیزوغنیمت شمار،جنبش بادربیع ناله ی موزون مرغ،بوی خوش لاله زار

۳ ـ هرگل وبرگی که هست،یادخدامیکند بلبل و قمری چه خواند؟یاد خداوندگار

۴ ـ برگ درختان سبزدر نظر هوشیار هر ورقش دفتری ست،معرفت کردگار

“سعدی”

معنی شعر : سعدی

۱ ـ باد بهاری از طرف سبزه زار وزید (معنی مصراع اول )

باز صدای پرندگان به گوش گردش روزگار رسید. (معنی مصراع دوم )

۲ ـ بلند شو و از فرصت استفاده کن.وزیدن باد بهاری، (معنی مصراع اول )

صدای آهنگین پرندگان و بوی خوب گلها. (معنی مصراع دوم )

۳ ـ هر چیزی که در دنیا هست،از خداوند یاد می کند. (معنی مصراع اول )

بلبل و قمری و پرندگان با صدای زیبای خود چه چیزی را یاد آوری کردند؟

یاد خداوند و آفریدگار. (معنی مصراع دوم )

۴ ـ برگ درختان سبز،در نظر انسان عاقل (معنی مصراع اول )

مانند دفتری است که به آن نگاه می کند و به شناخت خداوند می رسد.

(معنی مصراع دوم )

یادآوری :

الف )

جمله:جمله به مجموع چند کلمه می گویند که مفهومی داشته باشد و

پیامی را از گوینده به شنونده منتقل کند.

انواع جمله:

جمله خبری: به جمله ای می گویند که خبری را بیان می کند. مانند:

دوستم امروز به مدرسه نیامد.

جمله امری: به جمله ای می گویند که در آن دستوری یا خواهشی وجود

داشته یاشد مانند:در را ببند.

جمله پرسشی: جمله ای است که پرسشی را بیان می کند و در پایان جمله ی

پرسشی علامت ؟ می آید. مانند:ساعت چند است؟

جمله عاطفی: جمله ای است که در آن احساس شگفتی و عاطفی وجود

داشته باشد و علامت جمله ی عاطفی ! می باشد.مانند:چه گل زیبایی!

ب )

برای موزون تر شدن وزیبا و آهنگین تر شدن شعر گاهی جای اجزای آن

تغییر می کنند مثلا گاهی اوقات فعل به جای آخر جمله در اول جمله وجود

دارد مانند:باز به گردون «رسید»ناله ی هر مرغ زار.

انتهای پیام /

درباره نویسنده

بچه های آموزگارکوشا

سایت آموزگارکوشا با هدف نشر دیدگاه های فرهنگی و آموزشی و ترویج آموزش های مجازی در خانواده و مدرسه و اطلاع رسانی در این حوزه توسط عده ای از فرهنگیان و علاقه مندان حوزه تعلیم و تربیت در این زمینه تاسیس گردید.
موفق و پیروز باشید

نظرات شما

برای ارسال یک نظر اینجا را کلیک کنید

بیشترین بازدید مطالب

دسته ها