صفحه اصلی   مقالات مشاوره ای   با این 5 قاعده آزمون هایتان را منفجر کنید!

با این 5 قاعده آزمون هایتان را منفجر کنید!


در این مقاله قصد دارم ۵ راهکار اساسی و راهبردی برای یک آزمون موفق را برایتان بیان کنم. سعی کنید حتما این راهکارها را در آزمون‌هایتان به کار ببرید و نتیجه ی آن را مشاهده کنید.

قاعده اول : حتما به سوالات آخر برسید

یکی از اشتباهاتی که ممکن است در حین پاسخگویی به سوالات آزمون تستی مرتکب شوید این است که روی یک سوال زمان زیادی بگذارید. طراحان سوال این نکته را می دانند که ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان در همان ابتدا روی سوالات سخت زمان زیادی صرف کنند. که نتیجه آن این است که شما به سوالات پایانی یک درس نمی رسید و وقت نمی کنید همه سوالات را بررسی کنید. این یکی از مشکلات و دامهایی است که ممکن است شما را درگیر خود کند.

 یکی از استراتژی‌های طراحی سوالات آزمون این است که ابتدا چند سال سخت قرار می‌دهند  که باعث میشود دانش آموزان تمرکزشان را تا حدودی از دست بدهند. و زمان زیادی را صرف بررسی آنها بکنند. نتیجه این کار آن است که شما به سوالات پایانی یک درس نخواهید رسید و ممکن است سوالات بسیار ساده ای را از دست بدهید.

 فرض کنید در یک آزمون ۲۰ تست ریاضی طرح شده است. ۵ تست اول را حل می‌کنید و روی تست های ۶ تا ۹ زمان بسیار زیادی صرف می کنید. شاید حتی نتوانید آنها را حل کنید. در این صورت شما زمان بسیار زیادی را صرف هیچ کرده اید! یعنی شاید سوال ۱۲ تا ۲۰ را از دست بدهید که ممکن  سوالات های بسیار راحتی بوده باشند و شما آنها را از دست داده اید.

 بهترین کار این است که از روی سوالاتی که فکر می‌کنید زمان‌بر هستند بپرید و به سوالات دیگر بپردازید. سعی کنید در جلسه همه سوالات یک درس را بررسی کنید و اگر وقت اضافی آوردید برگردید و به سوالاتی که پاسخ نداده اید برسید. اگر اینگونه با سوالات برخورد کنید مطمئن باشید که درصد بسیار بیشتر از  حالتی می‌گیرید که به ترتیب سوالات را یک به یک و با صرف زمان زیاد بررسی میکنید.

 

قاعده دوم: فاکتور هوش در طراحی سوالات

می‌توانم بگویم که سالهای پیش سوالات به نحوی طرح می‌شدند که صرفاً مطالب درسی را مورد بررسی قرار می دادند. یعنی از یک موضوع خاص  تستی خاص طرح می شد. و شما با دانستن نکته درسی می توانستید به راحتی آن را پاسخ دهید. اما با افزایش راه های تستی ،کتابهای کمک آموزشی و به طور کلی با افزایش سطح آموزشی ، تست ها روند دیگری پیدا کرده اند. طراحان، در تست ها فاکتور هوش را با فاکتور استعداد تحصیلی درآمیزند. در نتیجه تست های طرح شده علاوه بر اینکه مفهوم یک مبحث را مورد بررسی قرار می‌دهند هوش دانش آموز را نیز می سنجند.

به  یاد داشته باشید که باید از تمام هوش و حواس خودتان در حل تست های آزمون های استاندارد استفاده کنید. ممکن است چیزی از قلم بیندازید، ممکن است که طراح شما را فریب بدهد و به سمت اشتباهی راهنمایی کند. باید از همه امکانات بهره بگیرید و با تمرکز فراوان تستهای آزمون را بررسی کنید. همه سوالات را تا آخر بخوانید و کلمه ای را حدس نزنید. حتما از اول تا آخر سوال را بررسی کنید و زیر قسمت های مهم آن خط بکشید تا برایتان کمی واضح تر شود. گزینه ها را هم به همین روش مورد بررسی قرار دهید.  خطای شما در یک کلمه به ظاهر ساده ممکن است منجر به غلط شدن پاسخ آن تست شود.

 

قاعده سوم: انتظار هر سوالی را داشته باشید

به این توجه کنید که یک آزمون استاندارد دارای سوالات  آسان ،متوسط، سخت و خیلی سخت است. ممکن است شما در برخورد با یک سوال فکر کنید که انگار این سوال بسیار ساده طرح شده و ممکن است جواب من نادرست باشد و دنبال راه حل های عجیب و غریب بگردید تا سوال را حل کنید. اما دقت کنید که باید شما به این سطح از اطمینان به خودتان برسید که راهی که به ذهنتان رسیده است درست است. اما با توجه به اینکه از همه تمرکزتان در رسیدن به آن ایده استفاده کرده اید.

 دیده شده در بسیاری آزمون‌ها دانش آموزانی که بسیار قوی هستند تستهای خیلی ساده را اشتباه  حل کرده اند. زیرا فکر می‌کردند که در این آزمون نباید با تستی به این آسانی مواجه می‌شدند. انتظار هر سوالی را داشته باشید. اگر تستی ساده بود و به راحتی به جواب آن رسیدید شک نکنید! مطمئن باشید که جوابتان درست است و گزینه صحیح را انتخاب کرده اید. اما این دیدگاه نباید باعث شود که شما به سوالات ساده نگرانه و سطحی نگاه کنید. چون ممکن است که بسیاری از سوالات در ظاهر ساده باشند اما واقعا سوالات سخت به حساب بیایند. نکته ی مهم این است که شما با دقت لازم سوالات را بررسی کنید.

 

قاعده چهارم: به خودتان اعتماد کنید

اگر در یک آزمون با سه یا چهار سوال سخت متوالی مواجه شوید چه می کنید؟ شاید شما از آن دسته افرادی باشید که خودتان را به شدت میبازید و ناامید می‌شوید که چرا نمی توانید این سوالات را حل کنید؟! پس شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ممکن است به خاطر همین طرز تفکر نتیجه ای که لیاقتش را داشتند نگیرند.

گاهی دانش آموزان قوی که درس را به خوبی مطالعه کردند و خیلی خوبی به مطالب درسی دارند وقتی با چنین مشکلی در یک آزمون تستی مواجه می شوند ، دست و پای خود را گم می‌کنند و با نا امیدی به حل سوالات می‌پردازند. ناامید از اینکه چرا نتوانستند چند سوال را حل کنند و احتمالا سایر رقبا سوالات را حل کرده اند و از آنها جلو زده اند. نکته که باید توجه کنیم این است که اگر شما به قدر کافی مطالعه کرده اید و میدانید تسلط کامل بر مباحث کتاب دارید، باید به خودتان اعتماد کنید. این قاعده بسیار مهم است. باید به خودتان اعتماد کنید که اگر من نمی‌توانم سوالی را حل کنم احتمالا اکثر افراد در آن مشکل دارند. با این دید به سوالات نگاه کنید و مطمئن باشید که انگیزه تان را از دست نمی دهید و نتیجه بسیار خوبی را از آن خود می کنید. اما اگر بخواهید با یک یا چند سوال نادرست خودتان را ببازید ، ممکن است دانش آموزی که شاید از شما خیلی ضعیف تر باشد جای شما را بگیرد و شما را پس بزند.

پس حتماً برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تسلط واقعی و کامل به مباحث انجام بدهید و با اعتماد به نفس بالا در آزمونها حاضر شوید

 

قاعده پنجم: شانسی تست بزنید !!!

در یک آزمون چهار گزینه ای احتمال اینکه  پاسخ شما نادرست باشد ۳ برابر این است که پاسخ شما درست باشد. در یک سوالی که به جواب آن مطمین نیستید، ممکن است برای شما چند حالت اتفاق افتد:

 اولین حالت آن است که شما هیچ گزینه ای را نتوانید حذف کنید. و هیچ ایده ای به ذهنتان نرسد. منطقی‌ترین راه در این شرایط آن است که شما آن تست رها کنید و به عنوان یک تست نزده به آن نگاه کنید. اگر در آخر آزمون وقت اضافی آورده برگردید و دوباره فکر کنید. شانسی زدن در این شرایط بزرگترین اشتباهی است شما می توانید انجام دهید. چون احتمال غلط شدن آن ۷۵ درصد است و اگر تست را غلط بزنیم ، نمره منفی هم به شما تعلق میگیرد . پس ریسک نکنید.

حالت دوم آن است که شما بین این سه گزینه شک کنید. در این حالت هم شانس غلط شدن بیشتر از صحیح شدن است. و اشتباه است که شما بخواهید با شانس جواب تست را بدهید. چون باز هم ممکن است که تست نادرست از آب در بیاید و نمره منفی باعث کاهش نمره کل آزمون شما شود. پس را هم به عنوان یک تست نزده در نظر می‌گیریم و به ادامه تستهای آزمون می‌پردازیم.

حالت دیگر آن است که شما بین دو گزینه شک کنید. در این صورت شانس درست شدن و غلط شدن برابر و ۵۰-۵۰ است. اگر شما تست را درست بزنید امتیاز خیلی زیادی کسب می کنید. اما اگر غلط بزنید مقداری از امتیاز شما کاسته میشود. منطق در اینجا آن است که شما یک گزینه را شانسی انتخاب کنید. البته باید گزینه ای را انتخاب کنید که جدای از شانس، به آن تمایل بیشتری نشان می‌دهید. و شاید چند درصد احتمال می‌دهید که این گزینه درست تر است. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که اگر تعداد این گونه سوالات در آزمون زیاد شود نباید همواره ریسک کنید. اگر قرار باشد در یک آزمون ۱۰ تا ۱۵ تا تست را به صورت شانسی جواب بدهید احتمالا نمره منفی که به شما می‌دهد بسیار زیاد خواهد شد. پس سعی کنید چند تست را به این صورت جواب بدهید اما تعدادشان از حد تجاوز نکند.

 

امیدوارم نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردم را مورد توجه قرار دهید و با بهره گیری صحیح از این موارد آزمون های با کیفیت تری داشته باشید
منبع : آکادمی تیزهوشان




لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 875
پنجشنبه 11 دی 1399 ساعت : 16:01 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

407
مطلب
+ 15
افراد آنلاین
+4,196
بازدید امروز
4,717
بازدید دیروز
86,281
بازدید ماه
3,181,607
بازدید کل
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
تقویم روز